Böcker att läsa.

Jag rekomenderar följande böcker. För unga tjejer. Om att våga tro på sig själv och ett lika värde.

Fittstim:
Varför gör ni boken?
För att vi vill visa att det finns tjejer som har högre mål än att bli framröstade till Fröken Sverige. Vi vill visa att vi finns och att vi bryr oss. Vi är coola, snygga, tuffa, smarta, roliga och framför allt så är vi feminister.
Vi vill ge tjejer ett forum där de inte blir redigerade och tillrättalagda. Det här är en ocensurerad frizon, en aggroventil. Allas åsikter är lika mycket värda, och vi är stolta över hur ärliga alla tjejer i den här boken har varit.
Vi hoppas att tjejer genom att läsa den här boken kanske lär sig sätta gränser tidigare, ser sitt värde och inser att de har makten över sitt eget liv. Det finns ett ordspråk som säger att i Sverige kan inga träd växa till himlen, men det är fel. Alla träd kan växa till himlen.




Akta er killar här kommer gud och hon är jävligt förbannad:
Handlar också om jämställdhet, homosexuellas likarättigheter, kvinnor, invandrare osv. En bra bok i min menning, många olika krönikor som Linda Skugge har skrivit under sina år. Värd att läsa, och är någon krönika ointressant läser man bara nästa. Handlar mer om mamma rollen osv, så för dom lite yngre skulle jag rekommendera att läsa Fittstim först.



Linda Skugges hemsida:
www.lindaskugge.se
Gillar hennes tankar om lika rättigheter osv.



Min andra rekomendation är en bok som jag inte ens har läst, men den är till killarna. Motsvarigheten till fittstim. Alltså Pittstim. Den ska jag se till att läsa.

Pittstim - en antologi om pissbomber, skogsporr och kärlek vill föra ett samtal om hur det är att vara kille, och hur olika killar kan vara. Redaktörerna Inti Chavez Perez och Zanyar Adami har bett 15 unga män, några kända, andra okända, att skriva direkt till Sveriges unga killar om vilka villkor, förväntningar och erfarenheter som unga killar bär runt på. Det handlar om våld, otrohet, kriminalitet, kärlek, sexualitet och taskig kvinnosyn. Här berättar både snälla killen och den fängelsedömde hårdingen, den politiskt engagerade och den festglada fjollan. Alla berättar sanningen om vad de gjort och varför. Det som förenar dem är deras olikhet och att de bryter tabun om vad som är en god man. För vad är egentligen en man?



Har ingen åsikt om den här boken, den kan ju vara hemsk, men jag hoppas och tror att den kan vara lite givande för killar, efter som att den ska handla om känslor. Och jag upplever det lite som om att det finns ett tabu för killar att prata om känslor och att gråta. Jag tycker fortfarande att det vackraste som finns är när en kille visar känslor, kan öppna sig och kan gråta. Visst inte gråta i tid och otid utan anledning. Men att han kan vara så känslig och öppen med mig!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0