Könsdiskriminering

Jag gillar inte när det är orättvist. Jag hatar orättvisor och tycker att alla ska ha samma rättigheter och att en människa ska få vara så som den vill. Jag avskyr dumma könsroller. Jag avskyr att pojkar ska ha blått och flickor rosa.
Lilla Johan kanske älskar rosa, rött eller lila? Och lilla Lisa kanske älskar svart?
Jag tycker att det är helt galet att man ska pracka på ungarna att dom vill vara rosa, att dom bara ska älska rosa tex.
Jag har ett kusinbarn och hon älskade rosa. Hennes mamma köpte alltid rosa till henne, och alla ungarna på dagis hade rosa. En dag köpte min mamma en svart klänning till henne. Där bröts mönstret och det blev hennes nya favorit!

Vad jag vill säga är att man ska få vara som man själv vill. Inte föddas till ett kön, religion, kultur osv. Man ska få välja själv. Väljer en kille att vara blå så är det bra, och om en tjej väljer rosa så är det också bra. Men vad som inte är bra är när det bara finns en färger att välja på.
Personligen gillar jag inte ljusrosa, jag tycker om skrikig rosa. Men min absoluta favorit är svart!! Jag kommer aldrig att klä min dotter i ljusrosa. Eller min son i bajs-brunt. Urkas.

Nu kanske det här med färgerna inte är det största problemet på denna jord. Men jag tycker att det är sorligt att man ska föddas till att tvingas välja den ena sidan. Jag tycker att man ska kunna välja mellan allt om man vill!

Det som är så jävla orättvist är att killar har så TRÅKIGT utbud av kläder. För mig är kläder ibland en konst, din chans att uttrycka vem du är och att leka konstnär. Att kunna vara lite alternativ och annorlunda men ändå konstnärligt och snyggt.
Jag är närmare 25 år och klär mig barnsligare än dom flesta, med lite nitar, döskallar, mycket svart, jeans, rock och punk. Andra dagar vill jag vara en balettdansös eller pirat, då är jag det!!

Som tjej finns det massor av klädbutiker, massor av olika coola grymma och roliga plagg att välja på!! Som kille kan du bara välja typ byxor och en t-shirt om du ska på krogen, på sin höjd en snygg kavaj eller väst till.
Och som tjej kan du också välja en snygg t-shirt med tryck, jeans osv. Men vi har ju mycket mer skoj att välja på :).
Man har ju hört talas om killar som klär sig i tjejkläder (straighta sådana) och så finns det ju dragqueen. Dom verkar ju ha så kul!! Det är roligt att klä ut sig. Jag tycker synd om killar som inte får ha mitt super snygga lilla linne med paljetter på framsidan. Det är så snyggt och bekvämt och underbart att man blir helt lyrisk och glad av att bara titta på det.
Jag tycker att det är orättvist att det knappt finns några butiker för herrar, och att avdelningarna för män på tex h&m är mycket mindre.
Dom får mycket mindre utbud och där av högre priser. :(. Det blir dyrare för killarna att köpa sina kläder på så sätt. Få konkurenter och herrkedjorna kan såklart ha högre priser.

Sen är det ju det här med att vi kvinnor har sämmre lön, så då kanske man kan tycka att det inte är mer än rätt att killarna får betala för dyrare kläder. Det tycker inte jag. Jag tycker att det är HELT JÄVLA FEL att vi får minder i lön!!! Känns som vi lever på 1800 talet! SKAM FY FAAN OCH BLÄ!!
Nej, för bövelen lika lön för alla!! Och roligare utbud bland herrkläder, och mer utbud kommer ju att ge lägre priser!!

Tänk er en familj. Kvinnan jobbar på samma ställe som mannen. Hon tjänar några tusenlappar mindre i månaden trots att som har jämlika utbildningar meriter och vart på företaget nästan lika länger. Dessa två är gifta, och förlorar där med några tusen i månaden som dom hade kunnat leva loppan för. När mannen ska köpa kläder finns det nästan inget att välja på, så han måste köpa jätte dyra levis jeans för 1500 kr. (det är dyrt för mig). Medans hon kan hitta ett par billiga för 399 kr på Vero Moda. Där har man också förlorat en slant.
SÅ ALLA TJÄNAR på jämställdhet. Förutom företagen!! Och vad är viktigast, människor eller att ett företag förlorar några små slantar??

Sen är jag inget fan av tex stringtrosor, obekväma skor med skadligt höga klackar eller 1800 tals modets korsetter: som krossade kvinnors revben och säkerligen var äckligt obekväma. Men det finns även snygga kläder som är jävligt bekväma, som tex dom här legginsen!! Jag älskar leggins, mjuka och sköna och underbara och så snygga!!! Särskilt dom i bomull. String gör ont och det har  jag inte haft  på ca 10 år. Fy faaan. Plågeri!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0