Ni behöver inte vara så coola?

Tack för kommentarerna tjejer. Det är bra att jag kan ge något :). Och det är sorligt att du ska behöva känna obehag på tåget Amanda. Dom borde verkligen veta bättre. :).

Nu tänkte jag faktiskt ta upp det här med attityd. Om popularitet och att känna att man inte kan vara så som man vill, för att man tex är rädd för att bli mobbad, utfryst eller retad.
Det är även det som kallas normer. Att det finns en syn på hur vi tjejer och killar ska vara.
Nu riktar jag mig färmst till yngre killar. Jag tror nämligen att det ligger en stor press på dom också. Att vara superhjältarna, som står för försörjningen och är den som alltid ska vara så stark. Den som inte vågar vara ledsen, vågar gråta. Eller vågar prata om känslor.
Jag tycker att det måste vara otroligt jobbigt som kille att ha en press från människor i sin närhet på att vara hård. Aldrig få gråta osv.
Enligt mig är det snarare så att man är stark om man vågar gråta. Men hos killar anses det ju kanske som ett tecken på att man är en "svag", "mesig"," tönt" om man gråter?.
Jag tycker att det är personen som vågar vara sig själv och vågar gråta om man känner för det som är den starka. Det krävs ju mycket mod att våga vara annorlunda.
Och killar, det vackraste som finns i mina ögon är när ni vågar öppna upp er, vågar prata om allt från känslor till politik. Jag blir ju hur glad som helst om en kille kan vara sig själv med mig och vågar prata om allt!!

Kille som tjej, hur ni än är, så är det okej. Vad som inte är okej är att svika sig själv genom att lotsas vara någon som man inte är. Självklart ska man inte öppna sig för allt och alla om man inte vill det. Men det är viktigt att ändå kunna vara sig själv bland dom som betyder mest, och tex i skolan även där kunna vara sig själv så mycket som det går.  

Tjejer: Tycker ni att det är töntigt med en kille som gråter?


Kommentarer
Postat av: Hanna

Varför skulle det vara töntigt för en kille att gråta? Dom har väl känslor dom med eller? Det är väl rättare sagt töntigt att inte våga gråta isåfall.

2009-07-26 @ 23:24:52
Postat av: Amanda

Jag tycker verkligen inte att det är töntigt att en kille gråter, om man vill gråta ska man gråta! Känslorna som finns i en måste ju komma ut någon gång, och då måste man gråta, lika som tjej eller kille! Jag tycker om killar som kan visa känslor, dom som kan gråta och prata om det är något som är ledsamt, glatt eller sorgset liksom! Kram

2009-07-27 @ 11:38:42
Postat av: Amanda

Jag tycker verkligen inte att det är töntigt att en kille gråter, om man vill gråta ska man gråta! Känslorna som finns i en måste ju komma ut någon gång, och då måste man gråta, lika som tjej eller kille! Jag tycker om killar som kan visa känslor, dom som kan gråta och prata om det är något som är ledsamt, glatt eller sorgset liksom! Kram

2009-07-27 @ 11:39:57
Postat av: Julia

Det är inte alls töntigt med killar som gråter.

Killar har ju känslor dom med.

2009-07-27 @ 19:52:43
Postat av: Minna

Din blogg är nu en del av min vardag :)

Nä det är absolut inte töntigt att gråta som kille, det är sött, att de vågar och inte måste vara så jävla machho

2009-07-30 @ 23:30:34
URL: http://trolletmf.blogg.se/
Postat av: Simon

De flesta killar vägrar gråta eftersom det visar ett tecken på att de inte är tuffa. Ingen kille vill kallas mes.



Och killar måste ha annorlunda känslor i jämförelse tjejer. T.ex. En gång i skolan blev en tjej retad av mig. Och när jag slutade reta henne så vände hon sig och såg ut som om hon inte vill släppa sin gråt. Jag förstod inte det helt enkelt för att det var inte så allvarligt. Som sagt, våra känslor är kanske annorlunda och så kan det påverka vår gråt.

2009-08-01 @ 13:46:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0