Feminism/manshat?

Läste bland annat två artiklar i Aftonladet igår 21/9.

En fast rumpa är SÅ ett måste”

Rubriken kommer från en atrikel som handlar om underhållnings programet Ensam Mamma söker.
Där en av de kvinnliga deltagarna radar upp singlkillarna för att känna på deras rumpor.

Läste denna rubrik på aftonbladet och kände på engång att det irriterade mig. Jag tar avstånd från all form av sexism, oavstätt om den riktas mot en man eller kvinna. JAG STÅR FÖR JÄMSTÄLLDHET! Och tycker inte att den här sortens sexism hör hemma i tv!!

Självklart blev jag arg och kände för att kommentera detta. Jag är FEMINIST och vill att sexismen ska försvinna helt, ingen man eller kvinna ska behöva bli bedömd för sin kropp eller bli kränkt genom att bli klämd på häcken i tv!!

Utdrag ur artikeln:

'Tantsjuka' i Ensam mamma söker? TV3: ”Det här är en lek mellan män och kvinnor”

Sexism – eller oskyldig lek?

I Ensam mamma söker radas killarna upp och Helena, 37, får klämma och känna.

– Jag har svårt att se det som något annat än underhållning, säger TV3:s programdirektör Anders Knave.

Skrivet av Helena Utter.


Vad som gör mig minst lika arg är dessa kommentarer:

D_Darko, Igår 18:28 Vad smaklöst att klämma rumpor och varför är barnen inblandade i den här wt-såpan? Hur kan den andra föräldern tillåta det? Varför kan kvinnor bete sig som tantslem utan att det blir ett sabla liv - nä då kallas det underhållning. Är det här jämställdhet? Dubbelmoral är vad det är (och en anledning till att jag hatar feministdravlet).

insert_name_here, 25 år, Igår 15:35 Bryr mig inte så hårt. Men samtidigt ska man vara medveten om att om en man gjort samma sak hade helvetet brutit loss. Jämställdhet existerar helt enkelt inte.

silvike, 33 år, Malmö, Igår 14:09 Hade steken varit vänd och det hade varit en kille som fått klämma på tjejers häckar för att se om de var värdiga att gå vidare i tävlingen -hade det blivit ramaskri. Sexism är sexism och det går åt båda hållen, punkt slut.

Goldstein, 31 år, Igår 13:14 Var är Gudrun och feminist-maffian nu? Hade det varit en karl som gick och tog damerna på bröst och häck hade det varit ramaskri.

Count Zero, 43 år, Igår 13:03 Har svårt att se problemet, det är ju frivilligt att ställa upp. Men håller med om att det troligen blivit ett jävla hallå om det varit ombytta roller, om det t.ex. vore i "Bonde söker fru", då hade det feministmaffian och alla politiskt korrekta kommit med hårda fördömanden.


jag tror KNAPPAST att det är någon feminist som ligger bakom det här. En feminist vill ha lika rättgtheter för båda könen, jag är feminist och tycker att det är lika fel och kränkande att en man ska bli utsatt för detta som om en kvinna skulle bli det. Sexism drabbar ju både män och kvinnor. Och som feminist vill man inte att någon någonsin ska bli utsatt för såna här kränkningar.

Som feminist gillar jag inte alls att man ska framställa dessa killar som sex objekt och göra dem till offentligt åtlöje i media. Tycker att många missbrukar feminism och förrvirrar det med ett manshat. Är man feminist hatar man inte män. Jag älskar män, och jag älskar kvinnor lika mycket. Det är feminism att vilja att alla ska få vara som dom är och ingen ska bli kränkt. En manshatare där emot diggar nog att det tafsas på männen i tv. Jag tycker det är lika avskyvärt att den man utsätts för detta som en kvinna, jag är feminist, inte manshatare. Manshatarna är inte feminister. Tycker inte alls att det är jämställdhet när killarna också blir tafsade på, ingen ska behöva bli tafsad på mot sin vilja.

Som feminist är jag tex emot mäns våld mot kvinnor och kvinnors våld mot män. Jämställdhet är för mig att ingen ska bli behandlad annorlunda eller bli kränkt för att man har ett visst kön, om en man eller kvinna blir utsatt för tex våldtäkt då ska det tas på lika stort allvar oavsätt om man har en penis eller vagina.

Trött på att feminism har blivit ett skällsord. Man förknippar ordet med ett manshat. Feminism handlar ju om raka motsattsen. Man vill att alla oavsätt kön ska ha rättigheter och inte bli kränkta osv. Man tycker lika mycket om män som kvinnor. Och vill att både männen och kvinnorna ska ha det bra och ha samma rättigheter. En manshatare är ingen feminist. Och skulle en manshaterska kalla sig feminist är hon jävligt fel ute. Jag som feminist tar avstånd till alla manshatare, för dom
har iså fall m
issuppfattat hela konceptet.

TRÖTT SOM SATAN PÅ ATT SÅ FORT EN KVINNA ÄR ARG ELLER TYCKER ATT NÅGOT ÄR FEL SÅ ÄR HON FEMINST i både män och kvinnors menning. Femisisterna tillskrivs en massa egenskaper som vi inte har och vi får ta skiten för tex att killar blir klämda på rumpan i tv. För att vi inte är där och argumeterar emot. Jag har argumenterat emot. Tänk då all sexism som kvinnor utsätts för, vart är ni som klagar på feministerna då?
Man kan inte rädda hela världen. Men det betyder inte att man tycker att det är fel.

Sluta ge feministerna skulden för allt!!! Sånt som vi inte ens rårför, hur kan det vara vårat fel att ensam mamma söker mamman och tv4 visar sånt här i tv??? Jag tycker att det är rubbat och ogillar det skarpt. Och påstår att ensam mamma mamman verkligen inte är någon FEMINIST för då hade hon aldrig sätt på en man som ett objekt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0